Inkomst- och utgiftsförfrågan ska vara inne senast 15 februari

Publicerad 2016-12-29

Vecka 2 och 3 får du som är kund inom vård och omsorg den gula blanketten för inkomst- och utgiftsförfrågan.

Du fyller i blanketten med de uppgifter som vi inte kan hämta eller får hämta hos andra myndigheter. Vi skickar också med en instruktion som gör det enklare för dig att fylla i blanketten. Dina uppgifter behöver vi för att se om du har rätt till en lägre avgift.

Vill du inte ge ditt medgivande?

Du kan också ange om du inte vill att vi hämtar dina uppgifter från andra myndigheter, och inte heller själv vill lämna dina egna uppgifter. Då väljer du att betala vad insatsen kostar, upp till det aktuella maxbeloppet. År 2017 är den högsta avgiften 2 013 kronor per månad för insatser inom högkostnadsskyddet. Samma sak gäller om du väljer att inte skicka in blanketten.

Blanketten ska vara inne den 15 februari

Kom ihåg att vänta med att fylla i blanketten tills du har fått in dina aktuella uppgifter om ränteinkomster för 2016. De kommer senast i januari. Alla dina andra uppgifter ska vara aktuella för 2017.

Skriv under blanketten och skicka tillbaka den i svarskuvertet som du fått med blanketten. Skicka den så snart som möjligt, så att vi har den senast den 15 februari. Om du lämnar in blanketten senare än så gäller eventuella ändringar från månaden efter det. Du får inga retroaktiva ändringar.

Alla kunder behöver lämna in en blankett

Om du nyligen fyllt i en förfrågan för 2016 så ber vi dig att ha överseende med att vi ändå behöver få in blanketten som gäller för 2017.

Om något ändras under året, till exempel att hyran höjs, kan du hämta en ny blankett på enkoping.se eller kontakta en avgiftshandläggare.

Har du frågor?

Kontakta en av våra avgiftshandläggare.
Telefon: 0171-62 79 00

En hand håller i blanketten för inkomst- och utgiftsförfrågan, lutande mot ett skrivbord med diverse kontorsprylar och en ljusstake i fönstret.

Foto: Åsa Sundström, vård- och omsorgsförvaltningen