Chatboten Kommun-Kim

Vår chatbot hjälper webbplatsens besökare att hitta information och få svar på sina frågor.

Kommun-Kim fungerar som en digital kommunvägledare. I chatten kan du ställa frågor som rör kommunen. Det kan till exempel handla om skola, färdtjänst, parkering eller bygglov.

Illustration för chatboten Kommun-Kim, med en skylt där det står "ny på jobbet".

Kommun-Kim svarar på frågor dygnet runt

Kommunens kontaktcenter tar emot frågor varje dag via telefon och digitala kanaler. Chatten ska bidra till att fler hittar svar på sina frågor direkt på webbplatsen. Kontaktcenter är öppet på kontorstider, och vi vet att våra invånare funderar på skolval och bygglov även på kvällar och helger. Med hjälp av en chatbot erbjuder vi ytterligare ett sätt att få hjälp med sina frågor, dygnet runt. I chatten blir det inga köer eller väntetider, utan Kim ger svar direkt.

Så ställer du frågor till Kommun-Kim

Starta chatten genom att trycka på figuren nere till höger på webbsidan. Kim kommer att presentera sig själv och be dig ställa en fråga. Ställ bara en fråga åt gången och tänk på att skriv korta frågor eller meningar. Om du råkat stava eller formulera dig fel försöker Kommun-Kim förstå vad du egentligen menade. Om du inte får det svar du är ute efter, försök formulera om frågan och använda andra ord.

Om Kommun-Kim inte kan svara på din fråga kan du alltid vända dig till vårt kontaktcenter.

Integritet

Kommun-Kim är en tjänst från företaget Softtronic. Viss information från din chatt lagras, men mycket krypteras, anonymiseras eller raderas. 

Tekniken bakom Kommun-Kim

Chatboten bygger på artificiell intelligens. Tekniken innebär att programvaran analyserar text och språk som matas in av frågeställaren och matchar det mot den kunskap som Kommun-Kim är tränad på. När Kim har förstått vad användaren vill ha hjälp med så hämtas ett färdigställt svar som kommunen kvalitetssäkrat. Kim lär sig mer och mer för varje dag. Ju fler frågor desto snabbare inlärning. Medarbetarna på kommunens kontaktcenter analyserar Kims svar och rättar fel och förbättrar svaren.

Kommun-Kim används av flera andra kommuner i Sverige och Norge. Tillsammans bidrar vi till utvecklingen av tjänsten, och kan dra nytta av varandras förbättringsförslag. Namnet Kim står för "Kommunen Informerar Medborgaren".